Actueel verslag uitgeoefende activiteiten

Verslag 2020

2020 is een actief jaar voor ons geweest waarin we mooie stappen hebben gezet.

Vernieuwing AED kasten

Nadat AED alert werd veranderd in HartslagNu waren onze kasten niet meer correct inzetbaar binnen het reanimatienetwerk.
Hier is in eerste instantie door ons zelf een systeem ontwikkeld om dit weer werkend te krijgen. Dit was niet 100% stabiel wat je wel wilt bij een dergelijk netwerk.
Daarnaast merkte we dat de afschrijftermijn van de kasten te lang hadden staan. Meerdere kasten begonnen mankementen te vertonen waardoor vervangen noodzakelijk werd. Onder andere met behulp van de Gemeente Roosendaal hebben we de financiering rond kunnen krijgen om alles kasten te vervangen.
We hebben gekozen voor een d.m.v. een met pincode afgesloten AED kast met koeling voor in de zomer en verwarming voor in de winter tot -20ºC.

Covid-19

De gehele corona uitbraak had ook impact op het inzetten van burgerhulpverleners bij reanimaties.
Omdat wij graag willen dat burgerhulpverleners zo goed mogelijk beschermd zijn hebben wij geïnvesteerd en elke AED uitgerust met meerdere veiligheidspakketjes.  Deze pakketjes bevatten: een mond-neus masker; een veiligheidsbril; handschoenen, poetsdoekje/gaasje; alcohol doekje.

Gemeente Roosendaal

We hebben veel overleg gehad met de gemeente Roosendaal. AED stichting Wouw is kennis partner van de gemeente Roosendaal.
We hebben overleg gehad en advies gegeven hoe we de stad Roosendaal hart veilig kunnen maken met 6 minuten zones.
We hebben advies gegeven over het subsidiebeleid m.b.t tot aanschaf van AED's om Roosendaal hart veilig te kunnen maken.
Ook hebben we 2 AED's geplaatst in de stad Roosendaal. Ons werkgebied is hiermee uitgebreid.

Partnerschap HartslagNu

In juni 2020 zijn we partner geworden van HartslagNu.
Waarmee we een beter inzicht en beheer hebben in de AED's en vrijwilligers in de gemeente Roosendaal.
Ook voor vragen en advies kunnen bij HartslagNu terecht.

Controles

Door het jaar heen controleren wij onze AED's nadat ze zijn opgeroepen voor een reanimatie inzet.
Daarnaast hebben we elk kwartaal een controle ronde gereden. Waarbij we langs elke AED gaan uit ons netwerk. We contoleren de werking van de kast en de AED.
De AED's worden met de speciale software uitgelezen op de status en eventuele problemen die er zijn of waren. Eventueel problemen worden opgelost.
Bij diverse AED's hebben pads voor de reanimatie vervangen omdat ze kort tegen de houdbaarheidsdatum aanzaten.

Inzetten

Onze AED's zijn in 2020 38 opgeroepen bij een reanimatie inzet. Specifieke informatie over het gebruik en inzet mogen we niet delen.